حریق یک مجتمع تجاری در خیابان کلاهدوز مشهد (۹ تیر ۱۴۰۳) کشف ۲۰۸ هزار قلم فرآورده آرایشی و بهداشتی غیرمجاز و قاچاقی قتل دلخراش مرد میانسال + جزییات (۹ تیر ۱۴۰۳) خراسان رضوی رتبه دوم ازدواج و طلاق در کشور است کشف ۶۰ میلیارد ریال سیگار غیرمجاز در مشهد دستگیری پاکستانی‌های گروگان‌گیر در ایران+ جزییات کشف ۳۰ کیلو و ۶۰۰ گرم مخدر «شیشه» در هنگ مرری تایباد (۹ تیر ۱۴۰۳) افزایش ۲۰ درصدی معاینات روانپزشکی در مراکز پزشکی قانونی کشور زندگی خیلی کوتاه است؛ ۸ موردی که واقعاً نباید نگران آن‌ها باشید آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه‌های اول، هفتم و دهم از فردا (یکشنبه، ۱۰ تیر ۱۴۰۳) صحرایی: حذف تدریجی کنکور هویت واقعی را به مدرسه بازگرداند مردان میانسال روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کنند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (شنبه، ۹ تیر ۱۴۰۳) | تغییرات نامحسوس دما در مشهد نرخ‌های جدید بلیت هواپیما به‌زودی اعلام می‌شود راز شلیک مرگبار در باغ‌ویلای کلات فاش شد + عکس وزیر آموزش و پرورش برای توضیح درباره مطالبات معوقه معلمان به مجلس می‌رود نخ دندان یا خلال دندان، کدام یک بهتر است؟
سرخط خبرها

تور آتش فشان گردی در جزیره لاپالما

  • کد خبر: ۹۳۵۸۴
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
تور آتش فشان گردی در جزیره لاپالما
آتش فشان جزیره لاپالما بعد از ۳ ماه پایان گرفت و چه در زمان فوران و چه اکنون، مقصد گردشگران شده است.

الهام حبشی | شهرآرانیوز؛ خیلی از ما شاید تنها کوه آتش فشانی که از نزدیک دیده ایم، کوه گِلی دست سازی بوده که در دوره راهنمایی ساختیم و با مقداری سرکه و جوش شیرین فعالش کردیم.

آتش فشان‌های فعال یکی از آن بی نهایت مواردی هستند که من و شمای امروزی، تنها تصویرشان را در داخل کتاب‌های درسی مان دیده ایم و گدازه‌های سرخ و شراره‌های درخشانشان را در تلویزیون و صفحات مجازی. اما ساکنان جزایر قناری اسپانیا، فواره زدن آتش از دل زمین را به چشم خود دیده اند؛ جاری شدن رودخانه‌های جهنم از دهانه کوه و بلعیده شدن خانه هایشان. پدیده‌ای که در همه این مدت تصاویر آن مدام در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. آخرین باری که کوه آتش فشان کومبره ویه خا جزیره لاپالما خودی نشان داده بود، به سال ۱۹۷۱ بازمی گردد. ۵۱ سال سکوت و حالا ۳ ماه خشم و آتش و زلزله بی امان. آتش فشان کومبره ویه خا خساراتی گسترده را روی دست جزایر قناری گذاشته است.

خساراتی که با یک حساب سرانگشتی و حدودی مقامات محلی منطقه لاپالما اسپانیا به عددی فراتر از ۹۰۰ میلیون یورو خواهد رسید. در این ۳ ماه منحوس چیزی نزدیک ۱۴۰۰ تا ۲۷۰۰ خانه، کلیسا و مدرسه تخریب شده یا خسارت شدید دیده اند و تقریبا ۸۰۰ هکتار زمین و ارز کشاورزی در این محدوده به خاکستر تبدیل شده اند. زمین‌های مرغوب کشاورزی که امروز زیر گوگرد و گدازه‌های سرخ، تصویر سبز رنگ جزایر قناری را به سیاه و خاکستری تغییر داده اند. بیش از ۷ هزار نفر در این منطقه خانه هایشان را، دار و ندارشان را زیر لایه ضخیم سیاه رنگ گوگرد رها کرده اند و به انتظار اتمام فاجعه هستند.

نخست وزیر اسپانیا، پدرو سانچز که از ابتدای فعالیت آتش فشان لاپالما بار‌ها به این جزیره سر زده است، نوید بازسازی جزیره را داده و قرار است مجتمع‌هایی برای ساکن کردن بی خانمان‌ها خریداری کنند. جزایر قناری عنوان آشنایی برای جهان گردان است؛ برای توریست‌هایی که از سراسر جهان در این جزیره گرد هم می‌آیند و ایام فراغت خود را در هوای معتدل آن سپری می‌کنند. حالا ۱۰ روز است که کوه آتش فشان کومبره ویه خا آرام گرفته است. پدرو سانچز این موهبت را بهترین هدیه کریسمس به اسپانیایی‌ها توصیف کرده است.

اگر سکوت و آرامش کوه ادامه داشته باشد، نهاد‌های عمومی، تعمیر و بازسازی مناطق خسارت دیده را آغاز خواهند کرد. با این حال، داستان فعال شدن کوه آتش فشان جزایر قناری، نه تنها موجوب کاهش سفر مسافران به این جزیره افسانه‌ای نشده که افزایش هم داشته است. بله ماجراجویان بسیاری هستند که نمی‌خواهند، تنها تجربه شان از واژه آتش فشان، کوه دست ساز دوره مدرسه شان باشد و عکس و فیلم‌های بی جانِ از راه دور. کسانی که از ۳ ماه فعالیت کوه آتش فشان جزایر قناری نهایت استفاده را برده اند، هتل‌ها و مسافرخانه‌های این منطقه را تا چند ماه بعدش، پیش پیش رزرو کرده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->